Fluktruten som reddet 500 norske jøder

Minnevandring langs en av andre verdenskrigs viktigste fluktruter.

Den norske Israelsmisjon i Østfold arrangerte nylig en minnevandring langs en av andre verdenskrigs viktigste fluktruter fra Norge til Sverige. Fluktruten skal ha reddet livet til rundt 1000 mennesker.

– Ved å kjøre og gå deler av denne fluktruten ønsker vi å sette søkelys på flyktningtransporten av jøder under krigen, fortalte kretsleder Torgeir Flateby.

Han ønsket 44 personer i alle aldre velkommen til vandringen som foregikk i Rødenes (se kart), nordøst i Østfold, på grensen til Sverige.

Flateby minnet om at av 2100 jøder som var bosatt i Norge ved krigens start, ble ca. 770 deportert til utryddelsesleirer, og 760 ble drept her i landet. Men ca. 500 ble ført i sikkerhet her gjennom den største redningsaksjonen av norske jøder under andre verdenskrig.

Navnet

Guiden på turen var sokneprest Runo Lilleaasen, som også er kretsstyremedlem i Israelsmisjonen i Østfold.

Han fortalte at det uskyldige navnet «Carl Fredriksens Transport» (CFT) skjuler krigens største flyktningeoperasjon. Carl var navnet til kong Haakon før han ble konge. Faren hans var Frederik VIII. Som det ble sagt av en av aksjonens ledere: «Vi kjører for kongen».

Operasjonen startet 28. november 1942. Jødearrestasjonene hadde gjort det klart hva som ventet denne gruppen, og mange lå i dekning forskjellige steder i byen. Flere motstandsgrupper var også rullet opp, og mange motstandsfolk hadde gått i skjul. Pågangen av flyktninger var derfor ekstra stor.

Starten

Det begynte med at en jaget jøde kom til Syversens gartneri like ved Carl Berners plass i Oslo og ba om hjelp til å komme seg unna tyskerne. Det ble til en diger operasjon. Med base i det gartneriet reddet fire ildsjeler, og mange medhjelpere, livet til tusen nordmenn, halvparten var norske jøder, ved å få dem transportert over til Sverige.

Personene som skulle hjelpes på flukt, ble tatt med til Syversens gartneri. Operasjonslederne hadde skaffet til veie to lastebiler, og flyktningene ble kjørt fra Oslo til Orderudseter, som ligger noen hundre meter fra svenskegrensen. Fra Orderudseter gikk flyktningene til fots over grensen. Mellom åtte og førti personer ble fraktet i hver konvoi.

– CFT foregikk fem dager i uken, i seks uker. I løpet av denne perioden ble ca. 1000 mennesker reddet, inntil flyktningtransporten etter et angivertips ble avslørt av tyskerne i januar 1943, fremholdt Lilleaasen.

Drept

Lederne av aksjonen, Alf og Gerd Pettersen, Reidar Larsen, og Paul Danielski som hadde vært sjåfør på flere av konvoiene, flyktet da selv til Sverige. Gartnerieieren Rolf Syversen ble igjen i Norge fordi hans kone hadde termin våren 1943. Syversen ble arrestert av tyskerne 10. juli 1943 og satt på Møllergata 19 og på Grini til han ble skutt på Trandum i oktober året etter.

– Det var også mange andre fluktruter som ble benyttet i dette området, tilføyde Lilleaasen, som blant annet fortalte om folk som kom med tog til Mysen og ble fulgt østover, over til Sverige.

Jødehat i dag

Turen gikk skogsveien til Orderudseter og deretter til riksgrensen, ved riksrøys nummer 36. Ved Orderudseter, som en tid etter krigen ble fraflyttet, holdt Flateby et innlegg om jødehat i dag.

Han sa at jødehat toppet seg under nazistene under den andre verdenskrig, i sin voldsomme brutalitet, hvor ca. seks millioner jøder ble drept. Men jødehat er fortsatt noe som oppleves av mange jøder i de mange land, og han nevnte eksempler fra både Danmark, Sverige og Norge.

– Vi må snakke om disse problemstillingene, tenke gjennom selv og snakke med andre og tørre å ta avstand fra holdninger som innebærer ulike former for jødehat, sa Flateby og siterte Harald Stanghelle som har sagt at vi må holde realiteten ved Holocaust levende fordi glemsel og uvitenhet om Holocaust kan rydde grunn for nye tragedier.

Bauta

MINNESMERKE: Minnesmerke over grenselos Ole Burås, som ble skutt av tyskerne. FOTO: Boe Johannes Hermansen, KPK

Turen ble avsluttet ved bautaen som tidligere har blitt reist over Ole Burås fra Høland, som var grenselos under krigen. Burås hadde ingen ting med CFT å gjøre, mens noen av sjåførene fra CFT-perioden fortsatte også senere under krigen.

Burås var lokal guide som hjalp til senere under krigen da det var helt nødvendig med guider som kjente ulike ruter og hadde lokalt nettverk. Han ble imidlertid drept av to grensepolitibetjenter i en skuddveksling under forsøket på å unnslippe med en lastebiltransport med flyktninger på vei til Sverige 21. april 1944.

– Oppdraget ble løst med to lastebiler, til sammen 37 flyktninger. Sjåførene og flyktningene kom alle til Sverige i god behold, bortsett fra Burås som ble skutt da han gikk ut av bilen, fortalte Lilleaasen.

Beundring

Olaug Langnes, det yngste barnet til ekteparet Burås, som ble født noen måneder etter sin fars død, deltok ved markeringen, hvor det ble lagt ned blomster.

Med beundring, respekt og ettertanke fikk turen løftet fram minnet om både deltagerne i denne livsviktige transporten og alle de som gjennom dette unnslapp til frihet i Sverige. KPK

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.